Szkoły podstawowe

biały pasek

Ścieżki edukacyjne

Tematy zajęć dla klas I-VI szkół podstawowych

CZY RÓŻOWE DELFINY ISTNIEJĄ?

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: HOL AFRYKARIUM

Zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej i suchym walarium (hol Afrykarium)

Czy różowe delfiny istnieją? W czym jesteśmy podobni do waleni? Jaki śpiew można usłyszeć w głębinach oceanów? Dlaczego we wrocławskim ZOO nie zobaczymy żywych waleni? Warsztaty z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, słuchowiska, pomocy edukacyjnych i realistycznych modeli waleni w skali 1:1.  

Od grudnia 2022.

 

Bliskie spotkania z małpami

Temat realizowany dla klas I – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przy wybiegu pawianów masajskich.

Zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt.

Czy człowiek pochodzi od małpy? Co nas łączy z innymi gatunkami naczelnych? Czy posiadanie małpy w domu to dobry pomysł? Co zagraża naszym krewnym? Spacer po ZOO tropem różnorodnych gatunków małp. Zajęcia odbywają się w budynku Małpiarni, w Pawilonie Małp Człekokształtnych oraz przy  wybranych wybiegach zewnętrznych. 
Do pobrania: karta pracy „Bliskie spotkania z małpami” – dla klas I – III szkół podstawowych.
Do pobrania: karta pracy „Bliskie spotkania z małpami” – dla klas IV – VI szkół podstawowych.

Drapieżniki Europy

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt.

Co to jest drapieżnik? Co robi, aby przeżyć? Czy należy się go bać? Czy dobrze im się żyje w Polsce? Na zajęciach poruszane są zagadnienia związane z ekologią i ochroną gatunkową zwierząt drapieżnych Europy. Poznajemy cechy charakterystyczne wybranych gatunków drapieżników. 
Do pobrania: karta pracy „Drapieżniki Europy” – dla klas IV – VI szkół podstawowych.

Ginące gatunki

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt.

Dlaczego wielu gatunkom zwierząt grozi wymarcie? Jaka grozi nam kara za przewóz egzotycznych zwierząt? Co to jest CITES? I czemu w ZOO trzymane są zwierzęta? Na te i inne pytania można znaleźć odpowiedź na zajęciach, podczas których uczniowie odwiedzają mieszkańców Terrarium, Akwarium, Małpiarni i Ptaszarni, a także wiele wybiegów zewnętrznych.
Do pobrania: karta pracy „Ginące gatunki” – dla klas IV – VI szkół podstawowych.

Zmysły w świecie zwierząt

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: hol Afrykarium/przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej.

W jaki sposób zwierzęta przystosowały się do życia nocą? Jakimi zmysłami poznajemy otoczenie? Uczniowie testują swoje zmysły odgadując zapachy i ukryte przedmioty. Zajęcia oparte są na prezentacji multimedialnej, kartach pracy i pomocach edukacyjnych.

Tematy sezonowe:

Zwierzęta Azji

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt. Temat realizowany od kwietnia do października.

Azja Południowo-Wschodnia to kraina zwierząt znanych, jak np. słoń indyjski i  zupełnie nie poznanych, jak saola. Łączy je wysokie ryzyko wyginięcia. Jaka przyszłość czeka żyjące tam zwierzęta? Co im zagraża? Co można zrobić, aby je uratować? Poruszamy problemy natury ekologicznej, które dotykają ten region.
Do pobrania: karta pracy „Zwierzęta Azji” – dla klas IV – VI szkół podstawowych.

Od Andów po Amazonkę

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przy ranczo kopytnych (koń z wozem).

Zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt. Temat realizowany od kwietnia do października.

Ameryka Południowa to różne środowiska, od trawiastej pampy po wody Amazonki i lasy deszczowe. Jak człowiek wpływa na środowisko i żyjące w nim zwierzęta? Czy zwierzęta mają wpływ na swoje siedliska? Poznajemy kuzynki wielbłądów: lamy, alpaki, największe gryzonie świata – kapibary, ryby dorzecza Amazonki, intrygujące tapiry, a także wielkie papugi.
Do pobrania: karta pracy „Od Andów po Amazonkę” – dla klas IV – VI szkół podstawowych.

Życie na sawannie

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przy ranczo kopytnych (koń z wozem).

Zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt. Temat realizowany od kwietnia do października.

Co to jest sawanna? Po co zebra ma paski? Dlaczego żyrafa nie mdleje kiedy pije wodę? Co to jest malowany pies Afryki? Omawiamy przystosowania do środowiska poszczególnych zwierząt, różnorodność gatunkową  i występujące zależności pomiędzy zwierzętami roślinożernymi, mięsożernymi oraz padlinożernymi.
Do pobrania: karta pracy „Życie na sawannie” – dla klas IV – VI szkół podstawowych.

Płazy - życie na krawędzi

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia w Terrarium, przy wybiegach zwierząt. Temat realizowany od listopada do marca.

Czy płazy muszą pić wodę? Na czym polega metamorfoza? Dlaczego drzewołazy mogą być niebezpieczne? Co to jest tyflonektes? Poruszamy zagadnienia związane z ekologią i biologią płazów egzotycznych oraz krajowych. Omawiamy przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie oraz zagrożenia występujące w ich środowisku.

Relikty ery dinozaurów

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia w Terrarium, przy wybiegach zwierząt. Temat realizowany od listopada do marca.

Dlaczego kameleon zmienia ubarwienie? Czy wąż zrzuca skórę? Dlaczego wąż wystawia język? Zajęcia realizowane w oparciu o przedstawicieli grup gadów (żółwi, krokodyli, węży i jaszczurek). Omawiane są tematy z zakresu biologii i ekologii różnych gatunków, z naciskiem na cechy charakterystyczne oraz różnice pomiędzy nimi.

Świat bezkręgowców

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Terrarium.

Zajęcia w Terrarium, przy wybiegach zwierząt. Temat realizowany od listopada do marca.

Czym żywią się karaczany? Czy ptasznika można nazwać tarantulą? Jak odróżnić ćmę od motyla dziennego? Co się dzieje w poczwarce motyla? Na zajęciach poznajemy przystosowania zwierząt bezkręgowych do środowiska i role jakie pełnią w ekosystemach. Omawiamy pozytywną i negatywną rolę bezkręgowców dla człowieka.

Ptaki

Temat realizowany dla klas IV – VI szkoły podstawowej.

Miejsce zbiórki: przed budynkiem Ptaszarni.

Zajęcia w pawilonie, przy wybiegach zwierząt.

Dlaczego wielu gatunkom ptaków grozi wymarcie? Jakie przystosowania do życia w środowisku posiadają przedstawiciele poszczególnych gatunków ptaków? Dlaczego dodo to gatunek wymarły? Na te i inne pytania można znaleźć odpowiedź na zajęciach, podczas których uczniowie odwiedzają mieszkańców Ptaszarni, a także wybiegów zewnętrznych.

Zajęcia bezpłatne, realizowane w ramach zadania „Oprawa edukacyjna zabytkowego pawilonu Ptaszarnia w ZOO Wrocław” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na podstawie umowy 0595/D/EE/WR/2021 15.04.2021