Top of The Top Inwestycji Komunalnych dla Afrykarium
21 września br., podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, wręczono wyróżnienia dla najlepszych inwestycji dziesięciolecia – Top of The Top Inwestycje Komunalne. To specjalna nagroda m.in. za odważne, prorozwojowe inwestycje, które wyznaczają trendy i aktywizują gospodarkę. Wśród wyróżnionych obiektów jest Afrykarium z wrocławskiego zoo.
Otwarte 26. października 2014 r. na terenie wrocławskiego zoo oceanarium zmieniło oblicze ogrodu i wpłynęło znacząco na gospodarkę Wrocławia. Od 2015 r. Afrykarium znajduje się w czołówce polskich atrakcji turystycznych przyciągając rzesze turystów z regionu, kraju i zagranicy. Liczba zwiedzających wzrosła bowiem 5-krotnie! Dzięki sukcesowi frekwencyjnemu ogród stał się samowystarczalny finansowo do tego stopnia, że pokrywa nie tylko bieżące koszty, w tym kredyt zaciągnięty na budowę Afrykarium, ale realizuje kolejne inwestycje. Do tego kolejne ogrody zoologiczne w Polsce zaczęły interesować się realizacją podobnych inwestycji. Nie dziwi więc, że kapituła konkursu Top of the top Inwestycji Komunalnych przyznała wyróżnienie właśnie temu obiektowi. W imieniu zoo nagrodę odebrała Agnieszka Korzeniowska – dyrektor marketingu, podczas uroczystej gali, która odbyła się 21 września 2021 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowy podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Zyski dla miasta
ZOO zyskało nowe oblicze, rzesze zwiedzających, środki na kolejne inwestycje, czy realizację misji. A co zyskał Wrocław? Przede wszystkim turystów i atrakcję, która podnosi jakość życia mieszkańców.
Chętnych, by zobaczyć Afrykarium, nie brakuje od otwarcia. Nawet w okresie pandemii zoo odnotowało rekord frekwencyjny – tylko w te wakacje odwiedziło je 620 tys. osób! Z danych zoo wynika, że ok. 70 procent gości to przyjezdni. Oznacza to, że poza biletem do zoo wydają we Wrocławiu pieniądze na środki komunikacji, jedzenie, nocleg, czy pamiątki. O popularności obiektu świadczy chociażby to, że w 2016 r. 10-milionowa pasażerka wrocławskiego portu lotniczego przyleciała z Warszawy z całą rodziną do stolicy Dolnego Śląska, żeby odwiedzić Afrykarium.
Miejsca pracy i najwyższe płace wśród pracowników polskich ogrodów zoologicznych to kolejny plus. To niemal 200 osób zatrudnionych na stałe i nawet 800 sezonowo, które płacą podatki we Wrocławiu, robią zakupy, korzystają z usług.
– W Polsce nie ma badań dotyczących wpływu ekonomicznego zoo na gospodarkę miast, ale na świecie są. Myślę, że możemy przyjąć podobne kryteria jak w Niemczech. Na każde euro wydane w zoo, kolejne 4 zostaje w lokalnych przedsiębiorstwach, jak restauracje, hotele, sklepy, taksówki itd. Chciałbym, aby takie badania przeprowadzono również u nas i namawiam na to Uniwersytet Ekonomiczny. Stałyby się „twardym” argumentem w dyskusji o sens istnienia zoo. Nasz sukces finansowy, to nie tylko korzyść lokalna, ale również globalna. Stać nas teraz, aby szerzej realizować naszą misję, czyli wspierać ochronę zwierząt w ich środowisku naturalnym – mówi Radosław Ratajszczak, prezes wrocławskiego zoo.
Trudno również pominąć wpływ ogrodu zoologicznego na jakość życia wrocławian. To miejsce rekreacji i edukacji przyrodniczej, gdzie pożytecznie można spędzać czas wolny w otoczeniu zwierząt i zieleni.
Po co to wszystko?
Radosław Ratajszczak przejął zarządzanie wrocławskim zoo w 2007 r. Wówczas była to jednostka budżetowa z frekwencją na poziomie 360 tys. osób rocznie i przychodem z biletów na poziomie 1,3 mln zł. Dzięki wsparciu i zaufaniu władz Wrocławia zoo przekształciło się w spółkę prawa handlowego. Zrealizowało śmiały plan budowy pierwszego w Polsce oceanarium. Dziś roczna frekwencja wynosi 1,6-1,8 mln osób, a przychód sięga 50 mln zł. Do tego z „ogona” ogrodów w Polsce i Europie wysunęło się na czołówkę. Uważane jest za najlepsze zoo w kraju i trzecie w Europie, po berlińskim i tym w Chester, pod względem atrakcyjności oraz sukcesów hodowlanych, zaangażowania w ochronę gatunkową i edukację przyrodniczą. Skąd taki kierunek?
– Istnienie współczesnych ogrodów zoologicznych może usprawiedliwiać jedynie ich dzielność na rzecz ochrony gatunkowej zwierząt i edukacji przyrodniczej. Jednak wszystko to kosztuje. Jeśli chcemy inwestować w naszą przyszłość i zachować bioróżnorodność na Ziemi, musimy pozyskać na to pieniądze. Kiedy przejmowałem kierowanie wrocławskim zoo, wiedziałem, że musi tu powstać atrakcja, która przyciągnie zwiedzających i pomoże nam realizować misję. Udało się. Dziś mamy na koncie wsparcie dla około 40 projektów na 5 kontynentach. W tym spektakularny udział w odkryciu gatunku, który uznano 30 lat temu za wymarły – kanczyla srebrnogrzbietego – dodaje prezes zoo.
Top of The Top Inwestycje Komunalne
Konkurs Top Inwestycje Komunalne to doroczna inicjatywa serwisu PortalSamorzadowy.pl i Grupy PTWP. Celem konkursu jest niezmiennie wskazanie najlepszych praktyk inwestycyjnych oraz docenienie tych, którzy osiągnęli inwestycyjny sukces dzięki odważnym, prorozwojowym decyzjom. Tegoroczna edycja była dziesiątą i dotyczy inwestycji oddanych do użytku w 2020 r. lub zrealizowanych w co najmniej 50 proc. (na dzień 30 czerwca 2021 r.). Poza tym, z okazji jubileuszu, organizatorzy postanowili przyznać w tym roku dziesięć specjalnych wyróżnień inwestycjom, które w szczególny sposób wpisały się w tkankę miejską, służą mieszkańcom, turystom, a które w poprzednich latach otrzymały już nagrodę. Wśród nich znalazło się „Oceanarium na terenie ZOO we Wrocławiu”, które otrzymało statuetkę w 2015 r. Uznano, że Afrykarium w pełni zasługuje na tytuł Top of The Top. Jako odważna inwestycja okazała się rozwojowa dla ogrodu, miasta i jego mieszkańców, a także wyznaczyła nowe trendy w branży ogrodów zoologicznych.